fredag den 15. maj 2015

Washington, DC - 15/5-20/5

Fredag d. 15/5 ankom vi til Washington, DC efter ca. 3½ time i bus. I bussen blev der tilbudt gratis wi-fi, men det var svært at få god forbindelse pga. større streaminger af fx film fra andre passagerer.
Da bussen stoppede på Union Station i Washington, DC tog vi metroen til hotellet. Selvom det ikke ligefrem er centrum vi er havnet i, så er det et rigtig fint værelse med to queen-size senge og pænt badeværelse. Og så er der fri wi-fi, det er altid et plus.

Efter at have pakket ud og slappet af efter en lang rejse gik vi en tur i nabolaget. Hotellet ligger ret godt med, hvad der ligner, gode restauranter i nærheden. Metroen ligger også kun få hundrede meter væk, så det bliver let at komme ind til alle seværdighederne.
Vi har også allerede forsøgt at plotte alt det vi gerne vil se ind på bykortet for at få en fornemmelse for, hvad vi kan nå de forskellige dage.

I morgen går det løs.

Lørdag d. 16/5 stod vi tidligt op for at få mest muligt ud af dagen. Vi spiste morgenmad på et bageri lige ved siden af hotellet. Og så tog vi ellers metro til Smithsonian. Planen var at vi skulle nå i botanisk have, på naturhistorisk museum og på indianer museet.
Vi startede i botanisk have, hvor der var fokus på truede dyr og planter hele dagen, så der var en masse små boder med forskellige aktiviteter og informationer. Der var mulighed for at spille bingo, male masker, plante krydderurter, lave sin egen krydderiblanding, og meget mere.
Vi hørte også et oplæg om sar, som var blevet valgt som årets krydderurt her. Under oplægget blev der også lavet mad med krydderurten som omdrejningspunkt.
Vi så også hvordan man kan lave rigtig smukke smykker ud af rosenblade ved at koge dem i vand ved lav varme til det er blevet til en brun, grumset masse. Og så skal det i blenderen, og opvarmes igen ved lav varme, for så at lade det køle ned. Når det er afkølet er massen sort, og det kan formes til små kugler.

Da vi var færdige i botanisk have tog vi videre til et asiatisk marked i byen fyldt med boder og opvisninger. Så gik turen videre til naturhistorisk museum. Der er rigtig meget at se der, så vi valgte kun dem vi synes lød mest interessante: geologi, mineraler/ædelstene, Hope diamanten, mumier, de sidste amerikanske dinosaurer, pattedyr, havets dyr samt billeder af den vilde natur.
Vi var ikke de eneste som havde valgt at bruge dagen på naturhistorisk museum, men vi fik da set alt vi ville se.
Vi kunne især godt lide geologi, mineraler/ædelstene samt Hope diamanten. Det var spændende at lære om hvad der gør ædelstene og diamanter unikke og hvordan jorden og solsystemet blev til. Det var også spændende at se dinosaurerne og udstillingen om den vilde natur (billederne).

Nu var vi blevet småsultne, så vi tog tilbage til det asiatiske marked for at dele en china-boks med kylling - og vi smagte også vandmelon juice til.
Efter en hurtig pause tog vi videre til indianer museet. Her var der fokus på Hawaii, så der var dans og mulighed for at lave et armbånd ud af teblade.
Derudover anbefalede museet at man startede med at se en dokumentar om indianerne inden man gik ud for at se de forskellige udstillinger. Vi valgte at se  "Our Universe" og "Our lives" udstillingerne efter dokumentaren. Vi syntes begge to at det var mest spændende at se "Our Universe", som handlede om mytologien og indianernes forskellige skikke.

Der var blevet lovet regn fra kl. 15, men da vi forlod indianer museet kl. 17.00 havde vi stadig ikke set skyggen af regn. Men det kom vi hurtigt til. På vej tilbage til metroen fik vi skybrud - heldigvis gik det hurtigt over igen. Vi købte sandwich til aftensmad, som vi nød på hotellet.

Det har været en god, men også lang dag. I morgen tager vi "Air and Space" samt "American History" museerne.

Søndag d. 17/5 sov vi lidt længere end normalt. Vi spiste morgenmad på Starbucks - jeg fik en double smoked bacon, cheddar og æg i en bolle af croissant dej med en mango-appelsin smoothie, mens Sif fik blåbær havregrød med en mocha frappucino til.
Omkring kl. 10.30 tog vi metroen mod Air and Space museet. Vi startede med at se på de forskellige pionerer gennem tiden i luftfarten, herunder Amelia Earhart. Ved middagstid så vi en kortfilm om en rejse til stjernerne med Whoopi Goldberg som fortæller.
Efter dokumentaren fortsatte vi ellers med at se på 1. og 2. verdenskrig fra flyvevåbnets synsvinkel. Det var også rigtig spændende at se hvordan flyenes design ændrer sig gennem tiden, men også hvordan uniformerne fra forskellige fra land til land. Så gik vi videre til at udforske planeterne i solsystemet, inden vi fortsatte med Wright brødrene, som jo var dem som opfandt flyvemaskinen. Det sidste vi så på 2. sal var rumraketterne og diverse billeder taget uden for rumskibene i rummet.

På 1. sal så vi endnu mere rumfart og astronomi, og sluttede af med flyvningens gyldne år. Så var klokken også blevet 15.30. Himlen så lidt grå ud, men vejret var stadig varmt uden for. Så vi gik en tur til Tribal Basin for at se på de nærmeste memorials: Jefferson, Mason, Franklin Roosevelt samt Martin Luther King Jr.
Nu var klokken 17.30, og vi var både trætte og sultne, så vi gik en tur rundt i Washington, DC for at finde noget at spise, men det meste havde allerede lukket.
Vi tog metroen tilbage til hotellet, hvor vi købte en sandwich og noget at drikke på vej tilbage.

Mandag d. 18/5 tog vi metroen ind til centrum efter at have spist morgenmad, hvor vi startede ud med Lincoln memorial, Washington monumentet og "Det Hvide Hus". På vej mod Washington monumentet blev det pludselig skybrud, så vi blev en smule våde. Desværre var der spærret meget af foran "Det Hvide Hus", så vi kunne ikke komme helt op foran hegnet og stå at tage billede - men jeg tror da vi fik et par gode billeder trods alt.
Så fortsatte vi til "Natural Geographic" museet, hvor der bla. var en udstilling om Indiana Jones - bag om scenerne, filmklip, fakta vs. fiktion, og meget mere. En rigtig spændende udstilling faktisk, især med audio guide.
Nu var klokken gået hen og blevet 14.00, så vi tog tilbage til Smithsonian for at se museet om amerikansk historie. Igen valgte vi et par udstillinger ud, som vi synes lød som de mest spændende. Vi begyndte ved en udstilling om den amerikanske spisekultur gennem tiden. Det var en kort udstilling, men det var stadig interessant at se hvordan nye kulturer og kokke som Julia Child har præget spisevanerne. Efterfølgende gik vi helt op til øverste etage, hvor vi så 2 forskellige udstillinger om hhv. de amerikanske præsidenter og præsidentfruerne. Begge udstillinger værd at se. I udstillingen om præsidentfruerne var det især kjolerne som prægede udstillingen, men man kunne også lære om de forskellige tiltag de indførte i løbet af præsidenttiden.
I den anden udstilling, om præsidenterne, kunne man lære om deres arbejdsopgaver, attentatforsøg (både mislykkede og succesfulde) - man kunne også prøve selv at være præsident ved talerstolen.
Den sidste udstilling vi så var om amerikanske historier - hvordan forskellige historiske elementer, som synmaskinen, skrivemaskinen og baseball har præget den amerikanske kultur vi kender i dag.

Vi spiste tidlig aftensmad på Hard Rock Café inde i byen. Regnen vendte tilbage mens vi sad og spiste, men det holdt heldigvis hurtigt op igen. I morgen er planen at vi skal se Pentagon og Arlington kirkegården - hvis vi kan nå det skal vi også se Theodore Roosevelt memorial.

Tirsdag d. 19/5 tog vi metroen til Arlington kirkegård, som hædrer faldne soldater. Planen var oprindeligt at starte med Pentagon, men ifølge bykortet var der intet at se der - desværre.
Da vi kom til Arlington startede vi med kvindernes memorial, som blev indviet i 1996, så det er jo forholdsvist nyt - men jeg synes også det er vigtigt at anerkende i militæret.
Efterfølgende så vi familiegravstedet for Kennedy familien, hvor der også var tændt en evig flamme. Så fortsatte vi til borgerkrigens ukendte gravsted, og gravstedet for Colombia og Challenger raketterne. Lige overfor rumfartsgravstedet kunne man finde den ukendte soldats grav, hvilket er en mindesten for alle ukendte soldater, men bliver udtalt i ental for at vise respekt.
Hver halve time er der vagtskifte, så der skal man stå pænt ude i siden af stien og være helt stille.

Derefter tog vi videre til sygeplejerskernes memorial, og gik derefter på jagt efter mindetræet til ære for ofrene under 1. verdenskrig - men det var ikke så let.
På vej tilbage mod indgangen nåede vi også at se et begravelsesoptog. Først kom militærbandet gående, efterfulgt af soldaterne med hævede geværer. Kisten blev transporteret med det amerikanske flag over sig i hestevogn. Efter hestevognen fulgte en lille bagtrop af soldater, og så kom familien til sidst.

Da vi var færdige på kirkegården var planen at vi skulle ud at se Theodore Roosevelt memorial, men der kunne vi ikke finde vej til fods. Så vi tog tilbage til hotellet for at slappe lidt af.

Vi spiste aftensmad ved Washington Harbor på en fransk og sydasiatisk inspireret restaurant "Mama Rouge". Det var lækker mad, men Sif og jeg var begge enige om, at de drikkevarer vi fik ikke helt faldt i vores smag.
Til dessert fik vi italiensk is på en lille café tættere på vandet.

Onsdag d. 20/5 vågnede jeg tidligt (før vækkeuret ringede), så jeg tog første bad. Da vækkeuret ringede kl. 07.00 stod Sif op, og vi fik pakket de sidste småting sammen. Lidt over 08.00 checkede vi ud af hotellet, fik vores kufferter og rygsække opbevaret, og gik derefter ud for at spise morgenmad.

Efter endnu et hurtigt stop på hotellet tog vi metroen for at komme til de nationale arkiver – vi ville gerne se uafhængighedserklæringen. Vi ankom lidt før 10, og der var allerede mange mennesker i kø foran. Heldigvis var ventetiden ikke alt for lang. Inde på museet er det dog forbudt at tage billeder. Efter at være kommet sikkert gennem security startede vi med at se en udstilling om den amerikanske befolknings rettigheder – hvordan de har ændret sig gennem tiden. En meget spændende udstilling med interessante historier om borgernes oplevelser dengang og i dag.
Efterfølgende gik vi en etage højere op for at se uafhængighedserklæringen. Der var rigtig mange skoleklasser på museet i morges, så der var lidt ventetid før vi havde mulighed for at se den.

Vi brugte et par timer på museet alt i alt, hvorefter vi tog metroen videre til zoologisk have. Den er ikke så stor, men der er alligevel mange forskellige dyr at se. Der var selvfølgelig mange af de samme dyr, som også findes i København og Odense; løver, tigre, elefanter, zebraer, sæler, søløver mfl. – men der var også mange dyr, som jeg ikke har set så ofte før; mankeulv, gribbe, den amerikanske nationalfugl (hvidhovedet havørn), ørkenræv og sandkat mfl.

Der var også et reptil hus. Sif var især helt vild med reptilerne, især slangerne. Slangerne er ikke mine favoritter, så dem skyndte jeg mig hurtigt forbi – Til gengæld kunne jeg godt lidt at se på alligatorerne.

Vi fik tidlig aftensmad i zoologisk have og så metroen tilbage til byen. Vi fik os lidt at drikke på Starbucks inden vi mødtes med tour-guide, Becca, kl. 18.45 foran ”Det Hvide Hus” for at gå en aftentur om mordet på præsident Lincoln tilbage i 1865. Det var en såkaldt pay-as-you-want tur, dvs. man betaler hvad man synes er rimeligt når turen er slut. Både Sif og jeg var meget imponerede over Beccas viden om episoden samt baggrundshistorien og de involveredes efterfølgende skæbne. Gåturen varede ca. 2 timer og sluttede foran Ford’s Theater, hvor Lincoln blev skudt.

Efter en vellykket tur tog vi metroen tilbage til hotellet, hvor vi ventede i lobbyen indtil vi skulle af sted med taxi til bussen. Næste stop: Asheville.