torsdag den 21. maj 2015

Asheville - 21/5-26/5

Torsdag d. 21/5 kl. 01.50 stod Sif og jeg på bussen fra Washington, DC til Richmond, Virginia. Efter et par timers buskørsel ankom vi til busterminalen i Richmond. Der var ikke så meget at se - et cafeteria, et tv område og så ellers gates på begge sider af terminalen. I Richmond havde vi ca. 3 timers ventetid inden næste bus mod Raleigh, North Carolina.
Men i Richmond begyndte det så at gå ned af bakke - bussen var 45 minutter forsinket, og vi havde en anden bus at nå i Raleigh kl. 09.55. Den almindelig bustur fra Richmond til Raleigh varer som regel 2½ time, så vi var meget bekymrede for hvordan vi skulle komme til Asheville.
Chaufføren nåede at få indhentet meget af tiden, så da vi ankom til Raleigh var vi "kun" 20 minutter forsinkede. Heldigvis holdt bussen mod Asheville og ventede på os, så vi nåede det hele. Vores bus var heller ikke den eneste bus, som var forsinket med passagerer mod Asheville eller den retning, så vi blev yderligere ca. 1 time forsinket.

Siden vi tog afsted fra Washington, DC i morges har vejret været overskyet og der har også været et par regnskyl. Først da vi holdt pause i Salem begyndte solen at titte frem. Da vi ankom til Asheville var vi 35 minutter for sent på den, men der skulle vi jo kun hen til hotellet og checke ind.
Men nu er vi her, og værelset er meget fint. Her er der både morgenmad og wi-fi inkluderet i prisen.

Vi spiste aftensmad på Chili's , en rigtig god spansk-amerikansk restaurant. Vi kunne dele 1 forret og få 1 hovedret hver for bare 20 dollars - det var et ret godt tilbud.

Min kuffert er desværre gået i stykker, så jeg må på jagt efter en ny i morgen.

Fredag d. 22/5 tog vi bussen til Walmart efter at have spist morgenmad for at finde en ny kuffert til mig. Og det lykkedes - nu håber jeg bare den holder resten af turen.
Efter et hurtigt stop tilbage på hotellet tog vi endnu en bus mod downtown. Det er ret billigt at tage bus her - 1 dollar pr. tur, og samme pris med en retur billet.
Da vi nåede frem gik vi straks hen til turistinformationen for at finde yderligere oplysninger om seværdighederne i og omkring Asheville. Vi fik bestilt billetter til Biltmore Estate, som vi skal hen og besøge i morgen. Vi fandt også et kort med en markeret gåtur gennem downtown - den fulgte vi så snart vi var færdige i turistinformationen. På turen så vi bla. Thomas Wolfes hus (en amerikansk forfatter som levede og skrev på samme tid som bla. Hemingway), Basilica (kirken med Amerikas højeste fritstående kuppel), den historiske klokke, og meget mere. Turen tog ca. 2½ time at gennemføre.

Ikke så langt fra downtown kan man finde Riverside kirkegården, hvor Thomas Wolfe bla. ligger begravet. Der ligger også krigsveteraner og diverse familiegravsteder på kirkegården. Til trods for at det er en kirkegård, så var det et meget smukt område, så her brugte vi også et par timer. På vores vej så vi også grå egern og, hvad et dyr, som vi mener, var en krydsning mellem et egern og et pindsvin.

Aftensmad spiste vi på "Mellow Mushroom", en hippie pizza restaurant i downtown.
Det var rart at komme ud og røre benene igen efter at have brugt omkring 15 timer i transport fra Washington, DC til Asheville, NC dagen før - men det kunne også mærkes i benene.

Lørdag d. 23/5 stod vi tidligt op. Vi havde bestilt billetter til at komme ind og se Biltmore Estate, som ligger ca. 5 km fra Asheville. Dørene åbnede kl. 09.00, og vi havde billetter til kl. 09.15.
Vi havde lidt problemer med at komme ud af døren da vores pengeskab pludseligt ikke virkede - heldigvis er der tilknyttet en alt-mulig mand til hotellet, så han kunne hjælpe.
Biltmore Estate er et amerikansk slot bygget af George Washington Vanderbilt i 1895. Slottet har 250 værelser fordelt på 4 etager og en kælder. Det lykkedes at få slottet færdigt på 2½ år, og familien flyttede ind juleaften. På slottet var der bibliotek med mere end 23.000 bøger, indendørs pool, indendørs bowlingbane mfl. Hele slottet blev indrettet med møbler og kunst specielt udvalgt af George Washington Vanderbilt.
Tilknyttet slottet er også 7 forskellige haver; Rosegarden, Shrub garden, Italian garden, Spring garden, Walled garden, Azalea garden samt Conservatory. Derudover var der Bass pond & Boat House samt Library and South terraces.

Samtidig med slottet blev der også bygget Antler Hill Village med vingård og bondegård. Slottet var også skyld i, at Biltmore Village blev til.

Så der er rigtig meget at se i området. Vi startede med slotsbygningen, hvor vi havde købt audioguides for at komme bag om scenerne på de fleste værelser. Arkitekten bag Biltmore Estate er selvsamme mand, som også stod bag Central Park i New York City.
Det er et rigtig smukt slot med spændende historier. På udstillingen stod også diverse kostumer fra tv-serien "Downton Abbey", da livet i tv-serien og livet for Vanderbilt familien er meget ens.
Sif og jeg brugte ca. 2 timer på at komme igennem de åbne rum. I løbet af udstillingen var der blevet reklameret med Biltmore Estates berømte is, så den var vi selvfølgelig nødt til at smage - selvom vi kun valgte en is med to kugler, så var den nok stadig dobbelt så stor som en 2-kuglers is i Danmark.
Efter at have nydt isen tog vi ud til de forskellige haver, hvor vi også hørte et lille foredrag om, hvordan man passer orkideer.
Alle haverne var utroligt smukke med alle blomsterne og træerne, og her brugte vi også et par timer før vi gik op mod Antler Hill Village. I byen er der meget liv - der er både vinsmagning, shopping muligheder, en udstilling om Vanderbilt familiens liv samt diverse restauranter og cafeer. Og hver fredag og lørdag efter kl. 17.00 er der livemusik.

Efter at have spist aftensmad på en af cafeerne ringede vi efter en taxi, som tog os tilbage til hotellet.
Det har været en fantastisk dag i dag med høj sol og skyfri himmel, og slottet og området var virkelig smukt.

Søndag d. 24/5 var en stille og rolig dag. Vi sov længe, men derfor var det stadig svært at komme op af sengen. Efter morgenmaden havde jeg tid til at Skype med min mor samt mormor & morfar - det var rigtig dejligt at snakke med dem :)
Efterfølgende brugte Sif og jeg yderligere et par timer på hotellet inden vi gik ud for at finde Smith McDowells hus - det første murstenshus, som blev bygget i Asheville. Huset stod færdigt i 1840.
Tilknyttet huset er også et memorial for ofrene i forbindelse med borgerkrigen fra 1861-1865.
Vi gik ikke ind i huset, men det så rigtig smukt ud set udefra.

Inden vi forlod hotelværelset troede Sif, at hendes telefonoplader var gået i stykker, så vi gik fra McDowells hus til Asheville Mall for at finde en oplader. Inden vi fandt den fik vi dog lige en smoothie til at genoplade batterierne med. I Asheville Mall findes også en Barnes & Nobles, så den kunne vi selvfølgelig ikke komme udenom.
Men vi fandt en oplader; denne gang er den rød. - Da vi kom tilbage på hotellet fandt Sif dog ud af, at der var absolut intet galt med den gamle oplader; den var bare faldet ud af adapteren.
Men nu har hun en ny - og som hun selv sagde; Jeg ville nok få brug for en ny oplader før eller siden alligevel.
Fordelen ved den nye oplader er også at den er længere.

Vi spiste endnu en gang aftensmad på Chili's. Inden maden fik vi hver en cocktail - jeg fik en watermelon cooler og Sif nød en Triple Berry Margherita. Jeg tror aldrig jeg har set en cocktail så stor som Sifs før. Alt er bare større i USA.

Mandag d. 25/5 var Memorial Day, så al offentlig trafik kørte ikke den dag. Så Sif og jeg brugte dagen på at slappe af og lade op.

Tirsdag d. 26/5: sidste dag i Asheville. Vi stod tidligt op, spiste morgenmad og checkede ud af hotellet. Så gik vi til Walmart for at købe lidt snacks til busturen senere på eftermiddagen. Omkring Walmart ligger også forskellige butikker, så dem kiggede vi også lidt i.
Efter at have været i Walmart gik vi tilbage til storcentret, og brugte et par timer der.
Omkring kl. 14 spiste vi sen frokost på en restaurant lige ved siden af hotellet, og da klokken blev 14.30 fik vi hotellet til at ringe efter en taxi.
Næste stop Nashville, Tennessee.