lørdag den 9. maj 2015

Utah: 1/5-9/5

Så er jeg tilbage. Det har været en spændende uge med masser af oplevelser.
Fredag d. 1/5 kom min far og søster, Marie, endelig frem til Riverdale - efter små forsinkelser fra Danmark.
Det første vi gjorde var at bære al bagagen op på mit værelse, og så ud at få frokost. Vi spiste frokost på et Pie Pizzaria i Ogden i nærheden af universitetet. Jeg kan stadig bliver forbavset over, hvor store portionerne er herovre - men det var rigtig lækker mad.

Pga. Jetlag tog vi tilbage til Riverdale efter vi havde spist, så vi kunne få slappet lidt af inden resten af familien kom hjem, og før vi skulle ud at spise om aftenen. Sammen med Michelle, Matt og London tog vi ud at spise på Longhorn Steakhouse i Riverdale. Det viste sig, at en af mine venner, Francisco, arbejdede på restauranten som greeter. Vi fik sagt kort hej til hinanden, men fordi det var fredag aften, og også fordi mange studerende havde afsluttet deres bachelor eller master den fredag, så var der meget travlt på restauranten.
Maden var lækker, og jeg fik også lige en strawberry daiquiry, og Marie fik en Mojito. Også virkelig gode drinks. En hyggelig aften.

Lørdag, d. 2/5, startede Marie og jeg dagen med en lille løbetur ved løbestien ved siden af åen. 3 miles blev det til, hvilket svarer til ca. 5 km, give or take. Da jeg havde fortalt Marie, at hun jo nok skulle regne med, at det ville være hårdere at løbe pga. højdeforskellen, var hun lidt skeptisk. Men løbeturen fik hende overbevist.
Michelle var stået tidligt op og havde lavet french toast til os. Toppingen var enten ahornsirup, eller smør og frisk frugt. Efter morgenmaden tog far, Marie og jeg på udflugt. Vi startede med at køre op til Snow basin, et skisportsted, men som også har liftene åbne i sommerhalvåret, så man kan komme op i bjergene og vandre. Desværre havde de ikke åbnet den lørdag, så vi kørte hurtigt videre.
Vi besluttede os for at køre ud til Antelope Island, en ø midt ude i saltsøen. Vi havde været der før, men det var for 8 år siden, og der var det midt om sommeren.
Nu, hvor det stadig er forår, og temperaturerne derfor er lavere end i juli, så er der rigtig mange fluer på øen - og de bider. Så da vi kom tilbage til bilen efter at være gået op til Buffalo point, så havde vi alle sammen røde mærker, der hvor huden var synlig.
Men det var en virkelig smuk udsigt.

Lørdag aften tog jeg på Alleged, en bar på 25th street, sammen med Francisco. Det var rigtig hyggeligt, og de lavede nogle gode drinks. Som regel er det sådan, at man ikke kan bestille alkohol uden også at bestille mad, men fordi det var en bar/diskotek, så gælder reglen ikke.

Søndag, d. 3/5, skulle vi tidligt op. Vi havde aftalt med Shari og Van, at vi skulle ud at spise morgenmad og ud at vandre efterfølgende. Vi mødtes med dem kl. 08.30, og så kørte vi ellers op i bjergene, hvor vi fandt en fin lille restaurant at spise på. Vi sad udenfor med ryggen mod floden.
Efter morgenmaden kørte vi længere op i bjergene, op af old snowbasin road. Vejen var spærret længere oppe, men der lå en rigtig fin gangrute, på ca. 5 mil alt i alt. På toppen var en smuk flod med bæverdæmninng - desværre så vi ingen bævere.
Vi var nede igen omkring kl. 13, hvorefter vi kørte Shari og Van hjem, og så gik vi hjem i bad.
Vi skulle mødes med Shari, Van samt Sharis far, brødre og søstre og børn til aftensmad et par timer senere.
Det var hyggeligt at se dem igen, selvom jeg havde svært ved at kende børnene.

Oprindeligt havde vi aftalt med Shari og Van, at tage op til Park City d. 5/5, men Shari havde været deroppe for nylig, og alt var tilsyneladende lukket. Så vi ændrede i planerne, og valgte at køre til Yellowstone National Park tidligt mandag morgen, og køre hjem igen søndag.

Mandag, d. 4/4, stod vi op 5.30. Kl. 06.00 skulle vi hente Shari og Van for at køre til Yellowstone. Køreturen tager ca. 5 timer.
Vi stoppede i Idaho Falls og spiste morgenmad. Det var meningen vi skulle køre ind i nationalparken via syd-indgangen, men da vi var godt 30 km fra porten fandt vi ud af, at syd først åbnede d. 8/5. Så vi måtte køre tilbage den vej vi kom, og køre ind vest fra. Det betød også at vi måtte genoverveje vores planer. Vi ankom til Yellowstone kl. 16.30, og startede med at se Norris, som består af Geysere og varmekilder. Det er svært at vide hvornår geyserne går af - nogle af dem kunne tage mellem 4 dage og 50 år fra det ene udbrud til det næste. Men flot var det - nogle havde meget kraftige lugte af svovl.
På vej op mod Mammoth, som var der vi havde lejet hotel, blev vi dels bremset af vejarbejde, men pludselig også af bisonokse, som gik midt ude på vejen. De havde heldigvis ingen unger med, for så tænker jeg de ville have været mere aggressive.

Vi ankom til Mammoth omkring 19.30, så vi besluttede os for at spise inden vi tjekkede ind på hotellet. Kun en restaurant havde åbnet, men det viste sig at være virkelig lækker mad. Jeg fik bisonbøf med kartoffelmos og stegte gulerødder. Mums.

Hotellet havde ikke noget wifi, andet end i lobbyen, for 5 dollars i timen. Vi havde lejet to hytter med bad. Både Marie, far og jeg var ret smadret efter en lang dag, så vi gik tidligt i seng.

Tirsdag, d. 5/5, mødtes vi med Shari og Van kl. 08.00. Jeg havde været oppe i lobbyen og købe wifi inden, så jeg kunne prøve at komme i kontakt med Sif, som skulle lande i Salt Lake City tirsdag aften. I det meste af Yellowstone er der ingen forbindelse, så jeg kom ikke i kontakt med hende før vi var hjemme igen kl. 20.00 - det var godt jeg havde husket det rigtige tidspunkt.
Inden vi bevægede os hjem igen startede vi med at køre til Tower Roosevelt, som skulle være et område med alle dyrebørnene. Vi så ingen dyrebørn, andet end bisonunger, men vi så en ulv komme løbende. Vi ville rigtig gerne have set bjørne, men de gemmer sig for mennesker nu. Før i tiden kunne menneskene fodre dem direkte fra bilerne.

Efter Tower Roosevelt kørte vi tilbage via Mammoth til Old Faithful i den sydlige del af parken. Vi var heldige at få lov til at se to af de største geysere i udbrud - som regel sker det kun et par gange om dagen. Vi gik en lille tur rundt i området for at se på varme kilder og diverse andre geysere.

Vi spiste frokost i West Yellowstone, og så gik turen tilbage mod Riverdale. Da klokken blev 21.55 stod jeg klar ude i lufthavnen for at hente Sif. Flyet var lidt forsinket, men jeg fandt hende, og fik bagagen forholdsvist hurtigt. Og så var det ellers bare hjem i seng.

Onsdag, d. 6/5, tog Marie og jeg ud at løbe igen. Det er en dejlig måde at starte dagen på. Da vi kom hjem og havde været i bad tog far, Marie, Sif og jeg ud at spiste morgenmad på Corner Bakery Café. Efter morgenmaden tog vi et smut op på universitetet, så de kunne se, hvilket område jeg havde gået på de seneste måneder. Når man tænker på det var ferie, så var der rigtig mange mennesker på campus. Midt i det hele var der skybrud, så vi blev godt våde.
Kl. 14 skulle vi besøge Brent, Bonnie, og deres familie i Clearfield. Vi startede med at gå i deres indendørs pool, hvor vi forsøgte os med vandpolo. Sif, Marie og jeg var på hold med Kyler - vores hold vandt, men jeg tror nu ikke jeg bidrog med særlig meget.
Da vi havde svømmet og havde fået skyllet os fik vi lækker hjemmelavet mexicansk frokost.
Vi var hjemme i Riverdale igen omkring kl. 19.

Torsdag, d. 7/5, var Marie og jeg endnu en gang ude at løbe, men denne gang  blev det kun til ca. 3km. Kl. 09.00 gik det løs for jeg havde fået overtalt Marie til at prøve hot yoga - på det tidspunkt var det præcis en uge siden jeg sidst havde været til træning i hot yoga.
Marie så ud til at være et naturtalent.

Efter yoga trængte vi til et bad. Da vi havde været i bad fik vi os en lille bid morgenmad, og så gik jeg i gang med at pakke mine ting ned. Min far skulle til et møde kl. 12, så da han kom tilbage omkring 13.30 tog vi på Lucky Slice for at spise frokost. Ryan arbejder som budbringer i det pizzeria.
Pizzaerne her er mere italiensk inspirerede med tynd bund og måske lidt atypiske topping - men lækkert var det.
Efter frokost tog vi ud for at købe ind - vi havde lovet at lave dansk aftensmad, så den stod på frikadeller med kartofler og persillesovs, og pandekager med is til dessert.
Vi kørte hele byen rundt for at finde hakket kalv, men det findes åbenbart ikke i Ogden, så det blev frikadeller af oksekød og svinekød.
Så snart vi kom hjem gik far og jeg i gang med madlavningen - jeg skrællede kartofler og pillede persille mens min far lavede farsen. Kl. 18 præcis var al maden klar, undtagen pandekagerne, men vi tænkte, at vi nok havde brug for et par minutter til at sunde os efter hovedretten.
Maden faldt i rigtig god jord hos familien.

Fredag, d. 8/5, sov vi længe, og så blev dagen ellers brugt på at pakke og gøre rent.
Fredag aften tog vi hele familien ud at spise på Teriyaki i Clearfield. Da vi kom tilbage drak os unge mennesker shots mens vi spillede kortspil.
Det var en god måde at afslutte opholdet på.

I dag stod vi op kl. 03.30, for vi skulle nå i lufthavnen til kl. 05.00. Sif og jeg skulle med fly til Denver kl. 06.45, så vi var nødt til at være der lidt før så vi kunne nå at få tjekket ind og betale for bagage og sådan.
Flyveturen til Denver er kun ca. 90 minutter. Lige nu sidder vi og venter på næste fly til New York City mens min far og Marie enten sidder i Chicago eller i flyet.
Heldigvis lander vi alle sammen i samme lufthavn i New York City, og forholdsvist på samme tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar