mandag den 11. maj 2015

New York City - 9/5-15/5

Lørdag d. 9/5 gik rejsen videre til New York City. Da vi ankom til lufthavnen gik det hurtigt med at få bagagen - det var næsten mere besværligt at finde en taxi, som var stor nok til alle taskerne.
Hotellet har en god beliggenhed, mellem Broadway og 8th avenue, på 50th street. Værelserne er såmænd fine nok - det eneste jeg er lidt ked af er, at der ikke er inkluderet wifi i prisen. Man kan betale pr. dag eller købe en 3-dages pakke til rabatpris, men prisen er pr. enhed.
Da vi ankom til hotellet og havde fået vores værelser gik vi i bad, og spiste derefter aftensmad på Olive Garden - en Italiensk restaurant. Efter maden gik vi en tur op til Times Square for at mærke pulsen.

Og så var det ellers sengetid.

Søndag d. 10/5 tog Marie og jeg en lille morgenløbetur i Central Park. Det er jo en smuk park.
Morgenmad spiste vi på en lille restaurant. Da vi havde spist delte vi os op med det samme. Sif og jeg gik op ad Broadway og hen til Grand Central Station. Vi forsøgte at finde en speciel butik ved 42nd street, men da det ikke lykkedes fandt vi togstationen. På tilbagevejen mod hotellet gik vi også lige et smut forbi Rockefeller centret. Efter et  hurtigt stop på hotellet tog vi videre til Carlo's Bakeshop på hjørnet mellem 8th avenue og 42nd street - vi valgte netop den konditori pga. vores interesse for programmet "Cake Boss" - Den oprindelige butik ligger i Hoboken, New Jersey, men pga. øget popularitet har de også åbnet en afdeling i New York City.
Sif og jeg delte en Cannoli og et stykke Strawberry Cheesecake, og en flaske vand.
Senere gik vi på 42nd street mod Hudson floden. På vejen fandt vi en skønhedssalon, hvor jeg fik en manicure og skuldermassage. Det var en hurtig og billig fornøjelse, men jeg er tilfreds med resultatet.

Så fortsatte vi ned af vandkanten mod 24th street. Sif ville gerne finde et bestemt galleri. Der var masser af sol og en let brise på vejen.
Desværre havde galleriet lukket da vi kom frem, så vi gik videre til Madison Square Park. Vi valgte at gå af Broadway tilbage til hotellet. Da vi kom tilbage til hotellet købte vi wifi til min computer, men selvom købet gik igennem havde vi ingen internet forbindelse... Sif og jeg skiftede også værelse da vi fandt ud af, at hotellet havde lovet aircondition på alle værelser, men af ukendte årsager ikke havde installeret det på vores værelse.

Vi fik tidlig aftensmad for at vi kunne nå at få bord på Ellen's Stardust Diner - en ægte amerikansk diner med syngende tjenere, som alle drømmer at blive de næste Broadway stjerner. Mens vi spiste hørte vi bla. sange fra Hairspray, Phantom of the Opera, Moulin Rouge samt Grease. Men der blev også sunget sange som "Uptown funk",  "Chasing Pavements" og "Brown Eyed Girl".
Ellen's Stardust Diner er nok min yndlings restaurant i New York City, så jeg synes bestemt I skal prøve det, hvis I en dag kommer hertil.

Søndag aften brugte Sif og jeg på at pakke ud og høre musik på værelset.

Mandag d. 11/5 spiste vi morgenmad på hotellet. Og så har Sif og jeg fået wifi til at virke - det var dejligt. Far, Marie, Sif og jeg tog metroen til South Ferry for vi havde bestilt billetter til Frihedsgudinden til at komme helt op i kronen. Vi startede med at hente billetterne, og havde derefter ca. halvanden time til at se nabolaget før vi skulle tage færgen til Liberty Island. Vi gik en tur hen til Ground Zero, hvor der nu er blevet opstillet to vandfald, et for hvert tårn, med navnene på de faldne under terrorangrebet ved 9/11. Derudover er de også næsten færdige med det nye "One World Trade Center", som åbner for offentligheden her d. 29. maj.
Det er en rigtig flot bygning og et flot mindesmærke for en forfærdelig katastrofe.

Omkring kl. 11.30 tog vi færgen til Liberty Island, som vi også havde tid nå rundt om inden vi skulle være oppe i kronen. For at komme op i kronen skulle vi efterlade alle tasker, og måtte kun bære kamera, medicin og vand med op. 377 trin, og de sidste omkring 150 skridt var op af en meget smal og meget varm spiraltrappe.
Da vi havde set Frihedsgudinden tog Sif og jeg videre til Ellis Island mens far og Marie tog tilbage til Manhattan. Jeg synes det var rigtig spændende at lære mere om emigranternes forhold i forbindelse med rejsen til Amerika. Rejsen var sommetider meget lang, men når de så endelig kom frem skulle de også igennem en længere indtjekningsproces for at få adgang til New York City.

Da klokken blev ca. 15.45 tog vi færgen tilbage til Manhattan, og gik op til Wall Street og forbi Ground Zero igen. Derefter gik vi videre op mod Spring street for at finde "Dominique Ansel Bakery" for at smage på de berømte Cronuts - en blanding mellem en donut og en croissant. Desværre var de blevet udsolgt i morges, så vi gik tomhændet derfra.
Nu havde vi efterhånden også meget trætte og ømme ben, så vi fandt en metro og tog tilbage til hotellet.

Her til aften har vi spist på Pizzahut, og nu sidder vi alle sammen på en netcafé, med gratis wifi, og drikker kaffe og bubble tea.

Tirsdag d. 12/5 stod jeg op kl. 7. Jeg havde en aftale om at mødes Marie til en morgen gåtur i Central Park med en kop kaffe eller en smoothie. Central Park er også smuk om morgenen, og der var rigtig mange egern, der løber frit omkring i parken.

I dag fik vi en rigtig Newyorker morgenmad. Kaffe eller juice med croissant eller muffin fra den nærmeste vejsælger, men det smagte skam godt alligevel. Herfra gik vi mod Madison Avenue på jagt efter en T-mobile butik. Jeg har fået ny telefon, men mit gamle simkort er for stort, så vi ville prøve at få det klippet til. Desværre gik det ikke helt efter planen - det blev ganske vist klippet, men manden som gjorde det var ikke særlig omhyggelig, hvilket gjorde at simkortet blev beskadiget.
Så gik vi ellers videre til 5th Avenue og Apple store før vi tog os en tur i hestevogn rundt i Central Park.

Nu var klokken så blevet 12.30, så vi gik en tur i parken, hvor vi bla. så en nygift brud - en meget smuk kjole. Kl. 14 havde vi bestilt bord på "The Boathouse" - en restaurant i parken med udsigt ud over en af søerne. Det var rigtig lækker mad.
Til dessert fik min far og jeg hver en is. Marie og Sif tog ud for at udforske New York City mens min far og jeg tog en bus til en Walmart i New Jersey for at få ordnet min telefon. De grinte lidt af os da vi viste dem det ødelagte simkort.
Jeg nåede lige at komme hjem og få mig et dejligt bad inden vi skulle mødes med Marie og Sif igen for at spise aftensmad. - Vi spiste på en Hell's Kitchen restaurant ved 45th Street på 8th Avenue. Vi fik alle sammen rigtig lækre italienske pizzaer.
Da vi havde spist tog min far og jeg på Starbucks og fik sat min nye telefon rigtigt op. Vi måtte skifte Starbucks ret hurtigt, da vi fandt ud af, at wi-fi ikke fungerede. Men det lykkedes i sidste ende.

Onsdag d. 13/5 mødtes vi omkring kl. 8.00 ude foran hotellet. Igen i dag blev det til en hurtig morgenmad for vi skulle videre med metro for at besøge 9/11 memorial museet. Vi kom et par minutter før det åbnede, så der var heldigvis ikke så mange mennesker. Det var en rigtig spændende oplevelse, som jeg bestemt vil anbefale jer at se en dag.
Ulykken, som har påvirket det meste af i hvert fald den vestlige verden, skete for godt 14 år siden, men det føles som om det var i går, synes jeg.

Ved 12-tiden gik Sif og jeg mod Chinatown, men det var nu ikke fordi der var så meget at se der. Så vi fortsatte op ad Broadway - vi forsøgte endnu en gang at få en cronut, men de var udsolgt, så jeg fik mig en "Mini-me" kage, som er en brownie med chokolademousse, chokolade ganache, og pyntet med små fine marengs på toppen og rundt i kanten.
På 12th Street tog vi i "Strand" - en boghandel med verdens længste bogreoler (18 mil, svarende til ca. 29 km). Jeg købte mig to bøger, som jeg har læst i gymnasiet.
Da vi kom til 42nd Street drejede vi op til 8th Avenue for at finde "Port Authority" busterminal - Sif og jeg havde læst online at Greyhound busserne bla. går derfra, men det så ud til at der også var andre holdepladser rundt i New York. Heldigvis var det den rigtig busterminal vi havde fundet.

Kl. 17.45 mødtes vi alle sammen i lobbyen for at følges hen til Gallaghers, et meget godt steakhouse på 52nd Street. Vi spiste tidligt så vi kunne nå i teatret til kl. 20, for at se musicalen "Kinky Boots" på 45th Street. Det var en rigtig god og sjov musical med rigtig mange gode sange, så den er jeg rigtig glad for at have set.

Torsdag d. 14/5 stod Marie, Sif og jeg tidligt op (07.30). Marie og jeg gik os en tur rundt i Central Park mens Sif blev tilbage for at begynde på pakningen. Sidste dag i New York City for denne omgang.
Kl. 09.30 mødtes vi alle sammen og gik på Starbucks for at spise morgenmad. Jeg fik også mulighed for at Skype lidt med min mor inden vi gik videre. Vi havde ikke lagt de store planer for dagen, så vi startede på 5th Avenue i "Barnes & Nobles", som er en stor boghandel. Og så fortsatte vi ellers i forskellige butikker på 5th Avenue og Broadway.
Da vi skiltes tog Sif og jeg på New York Public Library - ikke fordi vi skulle låne bøger, men fordi jeg synes det var sådan en flot bygning.
Efter at have kigget flere butikken igennem tog jeg tilbage til hotellet for at pakke, mens Sif gik en  tur i Central Park.

Kl. 17.00 mødtes vi foran Ellens' Stardust Diner til en afskedsmiddag. Det var rigtig lækker mad - der var bare for meget af den. Der var, som altid, syngende tjenere - nogle af sangene havde vi hørt sidst vi var der, men der var da også enkelte nye sange.

Efter maden tog vi et smut tilbage på hotellet inden vi tog på Skybar på Novotel rundt om hjørnet fra hotellet. Sif og jeg fik en Strawberry Daiquiri og Marie fik en Mojito. En god afslutning på en spændende rejse i New York City.

Fredag d. 15/5 stod Sif og jeg op kl. 07.00 for at pakke de sidste småting ned. Jeg havde også tid til at gå en sidste tur op til Times Square.
Kl. 08.45 blev der checket ud på hotellet og så gik min far, Sif og jeg mod "Port Authority" busterminal, men vi kom alt for tidligt, så Sif og jeg gik ud efter morgenmad til turen.
Vi fandt cronuts, ganske vist ikke på bageriet, som har gjort dem berømt. Men de var lækre - jeg fik en med æbletærte fyld, mens Sif nød en med Nutella.
Kl. 10.00 sluttede eventyret i New York City. Næste stop er Washington, DC.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar